به گزارش قدس خراسان، مدیریت شهری مشهد از سالهای گذشته بهدنبال طراحی ورودیهای این شهر بوده؛ اما هنوز اتفاق خاصی در این راستا برای ورودیهای شهر رخ نداده است.
به همین دلیل به سراغ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم تا از او درباره اهمیت طراحی ورودیهای شهر و اقداماتی که شورای اسلامی شهر در این دوره انجام داده است، جویا شویم.
حجتالاسلام حسن منصوریان در این باره میگوید: ورودی هر شهر افزون بر اینکه میتواند یک مکان برای اتفاقاتی که ابتدای هر شهر میافتد، باشد، بیانگر رعایت آداب و رسوم آن شهر نیز هست.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد میافزاید: بهعنوان مثال برای ورود به مکه مکرمه آداب و رسومی به دلیل حرمت این شهر وجود دارد؛ از جمله این آداب این است که در میقاتهای ورودی این شهر میمانند، غسل و احرام میکنند و سپس وارد این شهر میشوند. هر چه این آداب و رسوم معنویتر و دارای پیشینهای باشد، نشاندهنده میزان حرمت آن شهر است.
منصوریان اظهار میکند: از قدیم هر کس به مشهدالرضا(ع) به عنوان یک شهر مذهبی وارد میشد، طبق آیات و روایات برای زیارت امام رضا(ع) باید با لباس تمیز و انجام غسل زیارت وارد شهر میشد. اینها میقاتهایی بوده که در قدیم وجود داشته و باید احیا شوند.
وی ادامه میدهد: به همین دلیل طراحی ورودی شهر مشهد از نکات واجب برای این شهر است؛ چون این آداب و رسوم در دین و سنت گذشتگان ما بوده و همچنان وجود دارد. کارکردی را هم که ما در این زمینه در نظر گرفتهایم، به همین سبک و سیاق است و طراحیها نیز باید به همین صورت انجام شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد میافزاید: یعنی میقاتهایی ساخته شوند و این ورودیها نیز کارکرد خودشان را به عنوان شهر مذهبی داشته باشند. از سوی دیگر باید یک فرهنگسرا یا مجموعه خدماترسان نیز در ورودیهای شهر ایجاد شود.
این اظهارات در حالی است که برخی کارشناسان در این حوزه از جمله محسن اکبرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد هستند «هنگامی که میگوییم باید عناصر زیارتی را مدنظر قرار دهیم، این به معنای سنتگرایی در طراحی نیست و باید یک محصول طراحانه رو به آینده و برای قرنهای آتی را خلق کرد. واپسگرایی و استفاده از کلیشههای فرمی و شکلی میتوانند کاملاً علیه سوژه عمل کنند و موجب تقلیل ورودیهای مشهد به عناصر دکوراتیو انبار شده و پسخورده تجربیات سالهای گذشته در ساخت المانهای استقبال از بهار شوند».
برای طراحی ورودی مشهد ثبت سفارشهایی به هنرمندان و طراحان دادهایم
منصوریان درباره اقدامات شورای شهر برای طراحی ورودیهای شهر نیز میگوید: شورای اسلامی شهر مشهد در این دوره با توجه به اینکه میخواست این نگاه را حاکم کند، فراخوانهایی زد و ثبت سفارشهایی به هنرمندان و طراحان داد تا بتواند بر اساس همین فلسفه و منظومه فکری ورودیهایی را طراحی کند. به نتایجی رسیدیم و طرحهایی هم مورد موافقت قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه ورودیهای جادهای شهر متفاوت هستند و تا هشت ورودی جادهای برای مشهد احصا شده است، عنوان میکند: ورودیهای جادهای اصلی شهر، ورودیهایی از سمت نیشابور و چناران است که در این زمینه توانستهایم به یک تفاهم کلی در طراحی برسیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان میکند: ورودیهای فرعی نیز با مقیاس و ملاک دیگری در نظر گرفته شده است؛ مانند فرودگاه، ایستگاه راهآهن و پایانههای مسافربری که محلهای ورود به شهر هستند و میتوان حس خوب ورود به شهر امام رضا(ع) را در مسافران این ایستگاهها ایجاد کرد که انجام این کار هم مدنظر ماست.
وی درباره این پرسش که آیا طراحان و معماران غیرمشهدی نیز میتوانند در طراحی ورودی مشهد نقش ایفا کنند، میگوید: شهر مشهد مقدس از نظر هویتی یک جهانشهر است که نهتنها متعلق به شهروندان مشهدی و ایران اسلامی است؛ بلکه به دلدادگان به ساحت مقدس امام رضا(ع) در اقصی نقاط دنیا تعلق دارد. در نتیجه همه طراحیها باید براساس همین شیوه باشد و از زائران ملی و بینالمللی در امکانات و طراحیهای شهری مشهد استفاده کرد.
امیدواریم این اتفاق در طراحی ورودیهای مشهد رقم بخورد؛ چرا که به قول اکبرزاده، استاد معماری اسلامی «تصمیم گرفتن در مورد یک شهر جهانی مانند مشهد و تقلیل سوژههای طراحی آن به قراردادهای خرد محلی توسط شهرداری، فاتحه خواندن بر فرصت طراحی ورودیهای مشهد است».
با توجه به اینکه تصمیمات اخذ شده در زمینه طراحی ورودیهای شهر مشهد همچنان به وضوح مشخص نیست و تاکنون مسئولان اطلاعات مشخصی را ارائه ندادهاند، امیدواریم تصمیمات در این موضوع با نگاهی به آینده و استفاده از ظرفیتهای ملی و بینالمللی صورت بگیرد تا از این فرصت بدست آمده نهایت استفاده بهعمل آید و بتوانیم شاهد طراحی ورودیهایی در خور شأن جهانشهر رضوی باشیم.
نظر شما